13 listopada 2014

Jak zabezpieczyć komputer przed utratą danych?

Jak zabezpieczyć komputer przed utratą danych?


Autor: Tomasz Galicki


Każdy z nas, ma na przestrzeni swojego dysku pliki, które są na tyle ważne, że ich utrata była by zdecydowanie katastrofą. Nie każdy z nas, jest na tyle zapobiegliwy, aby tworzyć dodatkowe kopie na przenośnych dyskach, innego rodzaju nośnikach czy chociażby wysyłając je na swojego maila.


Tym bardziej, że dla trzeciej opcji nie mamy zbyt wielkiego zaufania. Panuje bowiem przekonanie, że jeżeli już coś pojawi się w internecie, to dostęp do tego może mieć każdy.

Sytuacja staje się jeszcze bardziej poważna, gdy mówimy tu o istotnych danych firmy, których absolutnie nie można utracić i które nie powinny znaleźć się w niepowołanych rękach. O tym, jak ważne są przechowywane przez nas informacje decydujemy jednak my sami, a rożne sposoby ich zabezpieczania zastosować możemy niezależnie od rodzaju ich priorytetu.

Aby ustrzec się przed całkowitą utratą danych, firmy często decydują się na skorzystanie z usługi systemu Windows Server. Umożliwia ona automatyczne wykonywanie kopii zapasowych wszystkich dokumentów i ustawień. Dzięki temu, w przypadku awarii komputera, wystarczy podłączyć kolejny, a używany wcześniej profil użytkownika zostanie przywrócony.

A teraz kilka przydatnych rad. Po pierwsze, warto korzystać z narzędzia defragmentacji dysku. Korzystanie z tej funkcji pozwala na zachowanie dobrej „kondycji” komputera. Mowa tu o szybszej pracy dysku twardego i zmniejszeniu ryzyka występowania błędów logicznych programów czy systemu, które najczęściej prowadzą do utraty danych.

Jeżeli jednak już utracimy jakieś dane, absolutnie tu defragmentacja nie będzie pomocna. Defragmentator uzna bowiem, że obszar z zagubionymi plikami jest wolny i nadpisze je innymi danymi.

Podobnie sprawa wygląda z wykorzystywaniem programów typu ScanDisk. Jeżeli stosujemy go regularnie i zapobiegawczo, w momencie późniejszej, ewentualnej utraty plików, będzie łatwiej je odzyskać. Nie należy jednak stosować tego narzędzia, gdy dane zostaną już utracone, ponieważ w ich miejscu program zapisze nowe, utworzone przez niego pliki.

Nie każdy zdaje sobie również sprawę z faktu, że niewłaściwe zamocowanie dysku twardego, może być przyczyną utraty ważnych jego treści. Gdy kupujemy nowy dysk, najczęściej montujemy go samodzielnie. Uwaga! Już samo zamontowanie go pionowo, może skrócić jego żywotność o nawet 30%! Podobnie w przypadku, gdy zamontujemy go etykietą do dołu, co jest najczęstszym błędem, a tu tracimy 10%.

Rozsądny użytkownik komputera wie również o tym, że na bezpieczeństwo zapisywanych na dysku informacji wpływa również fakt, stosowania tylko i wyłącznie legalnego oprogramowania, wraz z dostępnymi (tylko wówczas) aktualizacjami. Należy również zwracać uwagę na wszelkie ostrzegające nas przed zagrożeniem z „zewnątrz” komunikaty. Wysyłane są one zarówno przez przeglądarki internetowe, jak i sam system operacyjny.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

3 komentarze:

  1. Komputery stają się częścią naszego życia, przechowujemy w nich bardzo ważne dane. Dla mnie oprócz dysku równie ważna jest karta graficzna gtx, dzięki której mogę wydobywać kryptowalutę i przechowywać ją w portfelu internetowym.

    OdpowiedzUsuń
  2. Szkoda, że nie trafiłem tutaj wcześniej. Jakiś czas temu padł mi dysk w laptopie, musiałem oddać go w ręce specjalistów. Serwis laptopów nie tylko wymienił mi dysk, ale również odzyskał wszystkie dane, co mnie bardzo ucieszyło :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Też kiedyś miałam problem z utratą danych, ale od tamtej pory mój komputer PC posiada dodatkowy dysk zewnętrzny, który wypinam jak nie jest potrzebny. Dzięki temu mogę go zabrać wszędzie ze sobą i nie muszę się martwić o ich zniknięcie :)

    OdpowiedzUsuń