Co to jest backup danych?
Autor: Easylife
Aby skutecznie realizować swoje zadania w pracy zawodowej, nie wystarczy mieć do tego odpowiednich narzędzi i umiejętności. Współcześnie szczególnie istotnym aspektem są dane, a zatem zebrane w toku pracy informacje, które można przechowywać i przetwarzać.
Niestety, zdarzają się awarie środowiska informatycznego, których konsekwencją może być utrata tych danych. Jest to często nieodwracalne zajście, które może mieć katastrofalny wpływ na funkcjonowanie firmy. Jak zatem ochronić swoją bazę danych?
Tworzenie kopii zapasowej
Rozwiązaniem, które pozwoli na bezpieczne zarządzanie danymi w obrębie firmy, jest tworzenie kopii zapasowej lub, mówiąc inaczej, backup danych (ang. backup – kopia; zapasowy). W informatyce oznacza to możliwość powielenia, skopiowania danych, które posłużą w przyszłości w sytuacji awarii (np. gdy dane ulegną uszkodzeniu) i będzie można je odtworzyć jako oryginalne. Dzięki temu można zapewnić ciągłość pracy, a także wykluczyć kryzysy, które mogą być konsekwencją utraty danych, a także oddziaływać negatywnie na otoczenie firmy, czyli na przykład na jej klientów czy dostawców.
Systemy operacyjne a backup danych
W celu stworzenia kopii zapasowej danych firma powinna mieć oprogramowanie, które zapewni jej bezpieczeństwo ich przechowywania. Do tego rodzaju rozwiązań należą serwerowe systemy operacyjne, które odpowiadają za właściwą konfigurację systemu. Wśród nich jest m.in. Windows Server, który pozwala na automatyczne instalowanie systemu operacyjnego. Zapewnia on także instalację potrzebnych aplikacji, a przede wszystkim skonfigurowanie parametrów, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo danych. Dzięki temu systemowi można swobodnie tworzyć kopie zapasowe i nimi zarządzać, co w przypadku każdego przedsiębiorstwa jest szczególnie ważne.
Metody zaawansowane
Windows Server to jednak nie jedyna platforma, która wspiera działanie systemu informatycznego w firmie i umożliwia backup danych. Bardziej rozbudowanym rozwiązaniem jest Microsoft System Center Data Protection Manager (SCDPM), który pozwala na tworzenie kopii zapasowych, wraz ze wskazaniem dokładnego pliku, na którym ma być wykonany backup, z możliwością utworzenia precyzyjnego harmonogramu dla tego typu działań, czyli określenia priorytetu wykonywania kopii.
Zalety serwerowych systemów operacyjnych
Mając świadomość, że dzięki wykorzystaniu odpowiednich systemów utrata danych nie musi oznaczać zaburzenia harmonii pracy w firmie, dobrze by było przyjrzeć się pozostałym korzyściom związanym z korzystaniem z rozwiązań takich jak Windows Server czy Microsoft System Center Data Protection Manager (SCDPM). Na przykład, w sytuacji awarii czy uszkodzenia danych, narzędzia te umożliwiają dalszą pracę w profilu Użytkownika, a także zezwalają na zabezpieczenie serwera. Co więcej, system ten jest prosty w obsłudze i pomaga usprawnić komunikację w firmie w wypadku kryzysu.
Windows Server czy Microsoft System Center Data Protection Manager (SCDPM) pozwala także na ciągłość w dostępie i przekazywaniu informacji, która stanowi największą wartość dla każdego przedsiębiorstwa. Warto zatem wdrożyć taki system dla swojego biznesu, aby, bez względu na okoliczności, mieć pewność, że efekty pracy nie zostaną utracone.
IT
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.
Fascynujący wpis. Podoba mi się.
OdpowiedzUsuń