23 stycznia 2013

Jak opublikować swoją stronę Web i szybko nie skończyć w Internecie?

Jak opublikować swoją stronę Web i szybko nie skończyć w Internecie?

Autorem artykułu jest Michał Toczyski


Sekretna metoda wybierania najlepszego hostingu praktykowana przez niewielu szczęśliwców… …i Ty możesz ja poznać za darmo Masz już pomysł stronę WWW? Może zbudowałeś ją i trzymasz na własnym komputerze? Czy wiesz co zrobić, by jak najlepiej przedstawić ją światu? Pierwszą sprawą po zbudowaniu strony (czy może nawet całego serwisu WWW) jest znalezienie dla niej hostingu. Pod tą nazwą kryje się usługa przetrzymywania stron Web na serwerze. I tu pojawia się problem – istnieje tysiące firm hostingowych po bardzo różnej cenie. Jak wybrać tę najlepszą?

Pamiętam jak rok temu opublikowałem swój pierwszy vortalik. Składał się z 72 plików HTML. Umieściłem go na Webparku, później przeniosłem na Republikę, Prv, Yoyo, Ddl2, Cal, etc. Poza tym mam jeszcze inne strony, dzięki nim poznałem, czekaj, policzę… tak! 10 hostingów! Zaledwie przez rok korzystałem z 10 firm zanim wybrałem najlepszą. Przyznam jedno – poznałem metodę, dzięki której nie mam zamiaru się przemieszczać. Teraz podzielę się nią z Tobą.


Dla każdego coś innego


Nie ma serwera "dla wszystkich". Powiedz: czy Ty wyglądasz jak wszyscy? Nie. Czy Twoja strona będzie wyglądała jak wszystkie (w jakimkolwiek tego słowa znaczeniu)? Nie. Dlatego potrzebujesz hostingu wybranego specjalnie dla Ciebie i dla Twojego serwisu. Nie wierz firmom, które piszą, że ich usługi są dla każdego. To moja pierwsza zasada, z jakiej korzystałem przy wyborze prowidera.


Co wiesz o Swojej stronie?

No właśnie: co możesz powiedzieć o Swoim vortalu albo o Swoim pomyśle? Czego użyjesz do jego zbudowania? Jaką wybrałeś tematykę? Dla kogo będzie ten serwis? Ilu osób dziennie się spodziewasz?

Te wszystkie informacje są niezwykle przydatne przy wyborze usługodawcy. Dlaczego?

Porównaj różne serwisy:

* Blog nastolatki skarżącej się na trudności dnia powszedniego
* Galerię 30 zdjęć osiedlowych czy, np. z wakacji
* Międzynarodowa strefa downloadu plików
* Portal umożliwiający wgrywanie filmów na serwer, wzorowany na YouTube
* Vortal poruszający tematy szybkiej nauki
* Wyszukiwarka Web i katalog stron

Widzisz różnice? Domyślasz się, że każdy z tych projektów wymaga innego serwera? Czyli blog i stronę osiedlową można zrobić na bezpłatnym koncie Republiki, ale co z portalem i strefą downloadingową? No właśnie – do ich budowy użyto innych technologii, będą potrzebne inne parametry serwera. Widzisz to? Dlatego tak ważne jest, by zaplanować swój vortal, zastanowić się jak go zbudujesz (zbudowałeś?), czego będziesz potrzebował w przyszłości. A może dorzucisz forum albo będziesz chciał stworzyć kolejną stronę? I co, nie ma sensu kupować kolejnego hostingu. Warto się nad tym zastanowić.


Jakich parametrów potrzebujesz?

No właśnie – wybór parametrów jest ogromny. FTP, php, mysql, pojemność, transfer, system operacyjny i czego człowiek jeszcze nie wymyśli. A czego Ty potrzebujesz? Kiedy wybierałem prowidera po prostu wypisałem sobie na kartce, czego potrzebuję. Poszukałem i… znalazłem odpowiedniego. Zastanów się, co będzie Ci potrzebne:

* Jaka pojemność dyskowa?
* Jaki transfer? (czyli maksymalna ilość bajtów, jaka może być przesłana w danym czasie; w praktyce to wygląda tak, że jak masz więcej gości niż na jaką zgadza się hostingodawca, to blokuje Ci stronę albo każe dopłacić)
* Czy będzie Ci potrzebny dostęp do języków takich jak php, perl, cgi?
* Czy i ile będziesz potrzebował baz danych?
* Ile potrzebujesz kont FTP? Czyli ile osób ma mieć dostęp do Twojego serwera „od kuchni”?
* Ile pieniędzy możesz na ten cel przeznaczyć?
* Jeśli koniecznie chcesz darmowy serwer, to czy i jakie reklamy preferujesz?
* Jak bardzo Twoja strona jest ważna? Ile byś stracił, gdyby ktoś Ci ją scrackował? Czy zależy Ci na tajności – łącza SSL? To m.in. pozwoli Ci ustalić czy i jak częstych backupów potrzebujesz (czyli odzyskania kopii zapasowej).

Można tak wymieniać jeszcze bardzo długo. Po prostu weź tak jak ja kartkę, ołówek, zapisz niezbędne parametry. Weź pod uwagę zmiany – przecież wybierasz firmę na dłuższy czas – co najmniej pół roku. Zastanów się, czy chcesz mieć subdomeny, konta e-mail, jeśli tak to ile. Pamiętaj – świat się zmienia. Moja strona na początku miała 1,5MB – a była mimo wszystko rozbudowana. Teraz muszę mieć co najmniej 150MB. W ciągu nie całego roku. Tak więc patrz w przyszłość. I czytaj dalej.


Darmowy hosting – czy i kiedy warto

Mnóstwo internautów korzysta z darmowych serwerów. Najczęściej doklejają one denerwujące reklamy, dlatego ich nie stosuję. Poza tym bardzo ograniczają parametry i możliwości. Jeśli nie chcesz płacić za hosting, to poszukaj sponsoringu. W Internecie jest mnóstwo tego. Spis 10 darmowych hostingów i ich parametrów znajdziesz na http://hosting.aktywa.biz/ .

Jeśli masz bloga i niezależny Ci na jego popularności – wtedy warto używać darmowych usług. Jeśli jednak zakładasz stronę firmie, no to, niestety, trzeba zapłacić. Chcesz zacząć ebiznes – to samo. Uważam, że usługi za free są dobre do prywatnego użytku. Bynajmniej dla osób przedsiębiorczych.


I nareszcie – wybór prowidera

Po tym darmowym przerywniku możesz wykorzystać listy, które przed chwilą sporządziłeś. Wejdź np. na http://hosting.aktywa.biz/ i kliknij link "Wyszukaj hosting". Pod wyszukiwarką znajdziesz kilka słów kluczowych, pod którymi można znaleźć ciekawe okazje. Poszukaj dobrych firm, jeśli Ci jakaś odpowiada, to zapisz ją na kartce. Napisz jakie dane konto ma parametry. Wybierz ileś możliwości (aż będziesz miał dość). Porównaj:

* warunki cenowe
* pojemność dyskowa
* transfer (i inne parametry)
* awaryjność - procentowo nie powinna być większa od 0,5%.
* obsługę
* dostęp do kopii zapasowej i SSL
* i co jeszcze wpadnie Ci do głowy...

Przeanalizuj i wybierz hosting. Ja swojego wyboru nie żałuję. Mimo, że wydałem nieco kasy. Osobiście korzystam z . Jeśli tworzysz bardziej poważną (czyt. porządną) stronę i rozbudowaną, to polecam.

Czuję się w miarę bezpiecznie – pomyśl, co by to było, gdybym sam musiał każdego dnia ściągać 150MB plików z serwera (tak bardzo zmieniam i buduję nowe serwisy, że sama kopia baz nie wystarcza)? Backup jest na szczęście co 24h.

Mam nadzieję, że dokonasz inteligentnego wyboru najlepszego dla Ciebie hostingu - i tego Ci życzę.

Pozdrawiam,
Michał Toczyski :: http://aktywa.biz/
Moja strona o hostingu: http://hosting.aktywa.biz/
---

P.S. Jakiś czas temu napisałem stronę o hostingu. Serdecznie Cię na nią zapraszam: http://hosting.aktywa.biz/ .

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz