Dlaczego wybierając system ERP zwracać uwagę na pracowników?
Autor: Ulryk Wilk
Można powiedzieć – czynnik ludzki nie gra roli. Tyle, że w przypadków takim, jakim są systemy ERP czynnik ludzki odgrywa rolę zasadniczą.
Zakup skomplikowanych systemów zarządzania to dla każdej firmy poważna decyzja, za którą stoją zarówno rozliczne interesy pracowników jak i rachunek zysków i strat. Błędy popełnione w czasie precyzowania oczekiwań, a później wyboru oferty mogą skutkować przykrymi konsekwencjami finansowymi oraz niższą wydajnością pracy. Dlatego dobrze jest wybierać świadomie.
Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że oczekiwania pracowników dotyczące tego, jak działać ma system ERP ma stosunkowo małe znaczenie. W końcu zwykle liczy się skuteczność takiego systemu, jego cena i rozmaite wskaźniki pokazujące wartość zwrotu z inwestycji. Tyle, że to mocno uproszczona wizja procesu. Tak naprawdę bowiem to pracownicy są końcowym użytkownikiem każdego systemu ERP. To oni muszą użerać się każdego dnia z jego nielogicznościami i wadami. Jeśli więc system im nie odpowiada, nie pozwoli tym samym osiągnąć podstawowego celu jakim jest przyspieszenie pracy i podniesienie jej efektywności.
Takie nowoczesne podejście do tematu wymaga więc gruntownych konsultacji na poziomie załogi. Odpowiedzialni za proces wdrożenia systemu ERP powinni dokładnie poznać preferencje pracowników, sposób ich pracy i oczekiwania względem nowego systemu. W ten sposób już na poziomie wyznaczania celów i metod ich osiągnięcia uda się uniknąć problemów, które mogą wpłynąć na ostateczną ocenę projektu.
Ignorowanie oczekiwań pracowników przy wyborze dostawców system ERP zawsze będzie prowadziło do podjęcia decyzji negatywnie wpływających na rozwój firmy. Rzecz nie dotyczy jedynie tego, jakie oczekiwania mają ludzie, ale też ich codziennych obserwacji swojego otoczenia, miejsca pracy i zachowań kontrahentów. Pracownik znajdujący się na pierwszej linii najlepiej orientuje się w tym, co można usprawnić, a czego lepiej nie ruszać. Wdrażanie systemu informatycznego z pominięciem tych niuansów może spowodować, że jego praca stanie się bardziej skomplikowana i mniej efektywna. A więc negatywnie wpłynie na rachunek zysków i strat.
Czasem piszę...
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.
Bardzo dobry artykuł, zwracasz uwagę na ważną kwestię, którą wielu przedsiębiorców zdaje się pomijać. U mnie minął naprawdę długi czas, zanim zdecydowaliśmy się na ERP, wybór padł ostatecznie na microsoft dynamics ax - Anegis Consulting pomogli nam go wdrożyć, przez co uniknęliśmy wielu potencjalnych błędów.
OdpowiedzUsuńOczywiście czynnik ludzki odgrywa tu kluczową rolę, nie tylko w kwestii wyboru odpowiedniego systemu ERP dla naszej firmy. Jednak dokonując wyboru takiego systemu, przede wszystkim dowiedz się, jaki wpływ będzie miała taka zmiana na Twoich obecnych pracowników. Nie da się jednak ukryć, że zmiany te będą znaczące, szczególnie w strukturze firmy.
OdpowiedzUsuńWkrótce rola czynnika ludzkiego może się drastycznie zmienić. Model Cyfrowej Fabryki Przemian, zaprezentowany przez Jarosława Zarychtę, przedstawia nową, ściśle kontrolną funkcję pracownika. Wydaje mi się, że projekt Microsoftu prezentuje najprawdopodobniejszy kierunek rozwoju przedsiębiorstw. Można się z nim zapoznać na https://ax-dynamics.com/pl/fabryka-cyfrowych-przemian.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy artykuł. Ja właśnie u mnie w firmię chcę wdrożyć system https://sente.pl/teneum/wms/podstawowe-informacje/. Twój artykuł rozwiał wiele moich wątpliwości w związaku z wprowadzaniem różnych ulepszeń do firmy. Dzięki! :)
OdpowiedzUsuń