03 marca 2019

Czy warto pozycjonować stronę internetową?

Czy warto pozycjonować stronę internetową?


Autor: Katarzyna Pietruszewska


W ciągu ostatnich dwóch miesięcy napisałam kilkanaście obszernych tekstów dotyczących pozycjonowania stron internetowych. Poza tym, że zapoznałam się z nieskończenie dużą ilością tekstów, opinii i artykułów publikowanych na polskich oraz angielskojęzycznych stronach, analizowałam logikę działania algorytmu wyszukiwarki Google.


Jedyny wniosek jaki mi się nasunął jest taki, że bez podstawowej wiedzy z zakresu pozycjonowania stron jesteśmy poza Internetem. Może brzmi to dość dramatycznie, jednak firmy, które dbają o zaprzyjaźnienie się z algorytmem Google i potrafią się zgrabnie poruszać w pozycjonowaniu swoich witryn zawsze znajdują się w TOP10 wyszukiwarki. Ma to ogromne znaczenie w reklamie firmy, budowaniu świadomości marki, a dla firm prowadzących sprzedaż przez Internet jest sprawą absolutnie priorytetową.

Niejednokrotnie firmy zostają w ciemnych zakamarkach Internetu, ponieważ jeszcze nie pozycjonują stron, a mają do zaoferowania świetne produkty, super usługi albo rewelacyjne treści. Niestety wszystko to może utonąć w otchłaniach Internetu bez mądrego wypromowania strony. Właściciele takich witryn być może liczą na to, że przypadkiem wstrzelą się algorytm, a ich strona będzie w TOP10 wyszukiwarki.

Czemu teoria o konieczności bycia w pierwszej dziesiątce w wynikach wyszukiwarki (TOP10) wydaje się być prawdziwa?

Myślę, że każdy kto korzysta z Internetu zgodzi się z tym, że szukając czegoś konkretnego przeglądamy strony, które pokazują się na pierwszej stronie, natomiast rzadko zajrzymy głębiej, ponieważ w przypadku, gdy otrzymany wynik który nas nie satysfakcjonuje wpiszemy po prostu inne zapytanie, inne hasło i będziemy szukać dalej.

Płatna reklama Google Adwords.

W swoich wywodach skupię się na Google, ponieważ w naszej szerokości geograficznej jest to najczęściej wykorzystywana wyszukiwarka internetowa. W USA sporo użytkowników korzysta z Yahoo i innych wyszukiwarek, które mają swoją odpowiedniki płatnej reklamy, która w Google nosi nazwę Google Adwords.

Najprościej mówiąc reklama płatna pomaga „od ręki” wypromować stronę oraz wrzucić ją do topowych wyników w wyszukiwarce. Wystarczy, że określimy odpowiednie frazy, słowa kluczowe oraz tematy za pomocą których użytkownik trafi do naszej witryny. Określenie odpowiednich słów oraz fraz jest tematem rzeką, którym nie będę się zajmować w tym tekście, jednak mogę podpowiedzieć, że są dostępne w Internecie darmowe narzędzia, które można do tego wykorzystać i warto poobserwować konkurencję.

Google Adwords warto wykorzystać, jeżeli oczekujemy szybkich efektów, zaczynamy działalność albo prowadzimy sprzedaż w Internecie, a nasza strona nie jest widoczna. Natomiast nie można się koncentrować tylko i wyłącznie na reklamie płatnej, ponieważ jest to rozwiązanie które trochę kosztuje i po wyczerpaniu budżetu strona może nie być dalej widoczna, jeżeli jednocześnie nie będziemy jest pozycjonować.

Pozycjonowanie stron internetowych.

Pojęcie pozycjonowania stron jest często jest mylone z optymalizowaniem strony SEO.

Pozycjonowanie strony jest pojęciem znacznie szerszym, ponieważ jest to: optymalizowanie strony, pozyskiwanie linków (link building) oraz content marketing. Celem pozycjonowania jest osiągnięcie wysokiej pozycji strony w naturalnych wynikach wyszukiwarki.

Optymalizowanie strony internetowej SEO.

SEO to w pierwszej kolejności przegląd techniczny strony. Cóż nam po wspaniałych, angażujących treściach, niesamowitych usługach i produktach o niskich cenach przy ich jednoczesnej wysokiej jakości, jeżeli strona nie będzie działać prawidłowo i przywita nas sławnym błędem „404”, albo nie będzie działać poprawnie wewnętrzne linkowanie, co uniemożliwi nam sprawne poruszanie się po stronie i jej podstronach. Strona nie może też się zbyt długo ładować. Niby proste, ale naprawdę wiele stron ma ten problem, zacznijcie na to zwracać uwagę to sami nie uwierzycie jak często występuje.

Strona, która poprawie działa powinna zawierać odpowiednie treści. Po określeniu docelowych odbiorców, słów oraz fraz kluczowych i tematów (bardzo ważne, żeby skupić się na tematach ze względu na rozwój algorytmu Google) można zacząć optymalizować treści zawarte na stronie.

W pierwszej kolejności, jeżeli strona jest tworzona od podstaw należy zrobić wszystko, żeby adres URL zawierał słowo kluczowe lub frazę. Ta sama zasady dotyczy nagłówków i tematów na stronie. Tworzone na stronie teksty powinny zawierać słowa/frazy kluczowe, ale należy pamiętać, że nie można naładować nimi tekstu nadmiernie, ponieważ w przeciwnym wypadku algorytm odrzuci witrynę jako spam i całe pozycjonowanie będzie można wrzucić do kosza. Przy optymalizowaniu treści nie należy skoncentrować się tylko na algorytmie Google, tekst musi być przede wszystkim ciekawy i angażujący dla czytelnika. Pisanie powinno być oparte na pewnych zasadach związanych z optymalizowaniem strony, ale jednak z założeniem, że nie piszemy dla robota tylko dla człowieka.

Naczelną zasadą przy optymalizowaniu treści jest ich unikatowość. Wielu specjalistów od marketingu ma ogromny problem z przekonaniem swoich klientów do tego, że treść na ich stronie musi być unikalna i niepowtarzalna, że zamieszczanie przykładowo przy produkcie opisów od producenta jest niewybaczalnym błędem przy pozycjonowaniu strony. Jeżeli chcemy coś sprzedać w Internecie i pokonać konkurencję musimy się wyróżnić i być jedyni w swoim rodzaju.

Pozyskiwanie linków (link building).

Pozyskiwanie linków obecnie ma zupełnie inną politykę niż parę lat temu ze względu na zaostrzoną polityką Google. W związku z tym linkowanie ze stron zewnętrznych do pozycjonowanej strony ma sensy tylko wtedy, gdy linkuje nas inna strona, która ma wysoką pozycję w Google. Sposobów na pozyskanie linków jest wiele, może być to przykładowo opublikowanie filmu na YT z odpowiednim odniesieniem do strony, można pozyskać linki z blogów, artykułów sponsorowanych, for internetowych itd.

Content Marketing

Większość z nas codziennie spotyka się z marketingiem treści bo któż z nas nie otrzymał na maila branżowego newslettera (sama mam w swoje branży zamówione 4 newslettery od firm, które w mojej opinii przekazują najbardziej użyteczne informację w moim zawodzie), nie czytał blogów na stronach czy nie oglądał ciekawego webcastu czy nie korzystał z tekstów poradnikowych albo nie odwiedził firmowego funpage itd.

Wszystkie zabiegi które mają przyciągnąć uwagę docelowego klienta przez zainteresowanie branżowymi, eksperckimi tekstami są elementami Content Marketingu. Osobiście popieram taką formę reklamy, która w dodatku jest przyjazna algorytmowi Google. W ostatnim czasie pisałam ogrom tekstów poradnikowo-pozycjonujących na blogi różnych firm, więc uważnie się przyglądam mocno postępującemu trendowi i wzrastającej świadomości przedsiębiorstw, które wiedzą że muszą występować w roli ekspertów w danej dziedzinie, żeby zaistnieć w Internecie.

Firma, która sprzedaje usługę lub produkt np. biuro podróży przestaje być kolejną firmą, która chce na siłę wcisnąć kolejną wycieczkę, ale jest znawcą tematu, ponieważ m. in. wie jak dobrze zorganizować wyjazd integracyjny i o tym pisze. Sklep z materiałami do wykonania ręcznej biżuterii oferuje nam pomoc i otwiera ciekawy świat nowych możliwości oferując na swoim blogu lekcje zrobienia takiej biżuterii krok po kroku. Czujemy, że jesteśmy w rękach fachowców i jesteśmy świetnie poinformowani. Nasz internetowy sprzedawca zna się na tym co robi i jest to bardzo pozytywnie odbierane przez klienta.

Na efekty pozycjonowania strona należy poczekać od miesiąca do nawet pół roku. Ponadto jest to proces, który będzie musiał ulegać ciągłym modyfikacjom ze względu na zmiany w algorytmie Google. Pozycjonowanie nie odbywa się raz na zawsze. Jednak w dobie Internetu jest absolutną koniecznością, którą rozumie każdy dobry marketingowiec.


Katarzyna Pietruszewska

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

18 komentarzy:

  1. Wydaje mi się, że jeśli chodzi o pozycjonowanie stron to na pewno warto jest korzystać z usług jakiejś doświadczonej agencji reklamowej. Od siebie i z własnego doświadczenia mogę Ci polecić tą firmę https://fabrykamarketingu.pl/seo-pozycjonowanie/ ponieważ moim zdnaiem na prawde znają się na tym co robią

    OdpowiedzUsuń
  2. Pozycjonowanie stron internetowych jest jak najbardziej wskazane. Jednak przed podjęciem jakichkolwiek działań należy przeprowadzić dogłębną analizę (audyt), po którym wprowadzane powinny być wszystkie zalecane zmiany. Pozycjonowanie to długotrwały proces, który wymaga stałego monitoringu i szybkiego reagowania na zachodzące zmiany - zwłaszcza w algorytmach Google, o czym zostało wspomniane w teście.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem pod wrażeniem. Bardzo ciekawie napisany artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja dodatkowo proponuję sprawdzić sobie jeszcze na czym polega content marketing. Wydaje mi się, że każdy z Was jak najbardziej może tematem się zainteresować i skorzystać z niego w dowolny sposób. Nie macie pojęcia na czym to polega? To szybko zerkajcie na stronę http://adnext.pl/onas/content-marketing/ po wszystkie szczegóły.

    OdpowiedzUsuń
  5. Uważam że warto, w końcu dzięki pozycjonowaniu nasza strona będzie lepiej wyszukiwana. I w tym celu polecam zgłosić się do firmy www.seomamut.pl , ponieważ świadczy profesjonalne usługi w tym zakresie

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja jestem zdania, że jak najbardziej warto. Sama zresztą staram się pozycjonować swoją stronę samodzielnie. Jestem przekonana, że fajnie napisano o parametrach w SEO https://www.zgred.pl/blog/jakie-parametry-sa-istotne-w-seo/ które w końcu są bardzo ważne.

    OdpowiedzUsuń
  7. Oczywiście, że warto pozycjonować stronę. Świetny artykuł, każdy powinien go sobie przeczytać. Jestem pod wrażeniem, że masz taki talent do prowadzenia bloga.

    OdpowiedzUsuń
  8. Wiele osób pozycjonuje swoje strony samodzielnie. Może być to dość ryzykowne przedsięwzięcie, w momencie gdy nie posiadamy odpowiedniej wiedzy nt SEO. Warto jej szukać w sprawdzonych miejscach np. na blogach odnośnie SEO https://dolp.pl/blog/ gdzie znajdziemy nierzadko wiele interesujących wskazówek, udzielanych przez osoby wykwalifikowane. Trzeba też pamiętać o tym, że jeżeli nie jesteśmy pewni co do swoich umiejętności, to lepiej zlecić pozycjonowanie specjalistom. W ten sposób ustrzeżemy się przed nieoczekiwanymi skutkami naszych działań, które mogą znacznie różnić się od zamierzonych.

    OdpowiedzUsuń
  9. Julita16:13

    Ja uważam, że ważne jest jedno i drugie. Pozycjonowanie oraz marketing internetowy dadzą najlepsze rezultaty razem. W artykule znajdziecie wiele przydatnych informacji na ten temat.

    OdpowiedzUsuń
  10. Julita16:14

    Ja uważam, że ważne jest jedno i drugie. Pozycjonowanie oraz marketing internetowy dadzą najlepsze rezultaty razem. W artykule http://zoneweb.pl/jak-w-pelni-wykorzystac-potencjal-mediow-spolecznosciowych-w-marketingu/ znajdziecie wiele przydatnych informacji na ten temat.

    OdpowiedzUsuń
  11. Wydaje mi się, że jak najbardziej warto jest pozycjonować stronę i ja chcę również to robić samodzielnie. Jak czytałem na stronie https://liveinmarketing.pl/na-czym-polega-pozycjonowanie/ to na ten moment doskonale wiem na czym polega samo pozycjonowanie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Akurat ja jestem zdania, że jak najbardziej warto jest się tą kwestią zainteresować. W końcu jak jeszcze czytałem na stronie https://fabrykamarketingu.pl/czytelnia/case-study-naszych-dzialan-dla-marki-substral/ to po przeczytaniu case study widzę, że są to skuteczne działania w internecie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciekawy wpis z przydatnymi informacjami

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciekawe i interesujace wpisy

    OdpowiedzUsuń
  16. inspirujące wpisy i fajne zdjęcia

    OdpowiedzUsuń