29 grudnia 2019

Jak zrobić dobrą okładkę dla twojego e-produktu

Jak zrobić dobrą okładkę dla twojego e-produktu


Autor: Iwona Sobieraj


Zaprojektowanie dobrej okładki, wbrew pozorom, nie jest łatwe. Trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników. Ja postaram się przedstawić ci kilka najważniejszych zasad i podać wskazówki które zdecydowanie ułatwią ci zadanie. A więc po kolei.


1. Musisz znać zawartość publikacji.
Jeśli będziesz robił okładki do swoich produktów sprawa jest oczywista. Jeśli jednak będą to produkty innych ludzi musisz bezwzględnie zapoznać się z zawartością. Bez względu czy będzie to okładka książki, okładka ebooka, okładka płyty CD lub DVD, opakowanie do kursu internetowego czy gry.

2. Musisz wiedzieć do kogo kierowany jest produkt, czyli znać grupę docelową, tzw. target.
Załóżmy, że jest to książka o hodowaniu kwiatów. Ale czy jest to książka dla ogrodników, czy dla przeciętnych ludzi, początkujących czy zaawansowanych, dla ludzi którzy interesują się hodowlą roślin na zewnątrz czy wewnątrz itd.

3. Jedną z najważniejszych zasad projektowania graficznego jest rozmieszczenie elementów na okładce tak aby przekaz był klarowny, przejrzysty i łatwy do odczytania dla odbiorcy. Chodzi tutaj nie tylko o odpowiednie rozmieszczenie wszystkich elementów, ale również o równowagę i proporcje pomiędzy tymi elementami. Odpowiednie rozmieszczenie i dobór wielkości pomaga w lepszym odbiorze treści i wpływa na to czy odbiorca zrozumie nasz przekaz.

Jak to zrobić?

- układaj wielkość elementów według ich ważności. Prosty przykład: główny tytuł powinien być największy.

- dobieraj kolory które wyróżniają się, ale nie ,,gryzą'' ze sobą, tylko harmonizują.

- wszystkie elementy muszą ze sobą współgrać i tworzyć całość. Nie możesz mieć wrażenia, że coś ,,spadło'' tu z innej bajki :)

A teraz kolej na bardziej praktyczne wskazówki.

4. Jeśli kompletnie nie wiesz od czego zacząć.
Wejdź na stronę księgarni i pooglądaj okładki książek z twojej kategorii. To powinno dać ci rozeznanie w jakim kierunku pójść przy tworzeniu własnej.

5. Im mniej tym lepiej.
Czysta i przejrzysta okładka kojarzy się z tzw. ,,wyższą półką''. Ale oczywiście wszystko tu zależy od tematu, np. okładka książki o zabawach dla dzieci może być bardzo kolorowa i mieć różne ozdobniki. Ale wszystko z umiarem.
Czasem możesz mieć ochotę ,,powkładać'' na okładkę masę różnych elementów: zdjęcia, tytuł, podtytuł, drugi podtytuł, trzeci .... stop. Kiedy twój klient spojrzy na okładkę musi mieć na czym ,,oko zaczepić''. To znaczy, że powinien być jeden główny element, np. zdjęcie lub tytuł (może to być też jeden wyróżniony wyraz).
Zrób taki test:
Pokaż komuś swoja okładkę na 3-5 sekund. I spytaj co zauważył. Uważnie słuchaj odpowiedzi, bo jeśli ktoś ci powie faktycznie to, co chciałeś pokazać, to znaczy że jest ok. Spytaj też, jak myśli, o czym jest ta książka. I tu bardzo ważny jest punkt następny.

6. To bardzo ważne - okładka musi absolutnie kojarzyć się z tym co jest w środku.
Jest to szczególnie ważne przy produktach elektronicznych (np. ebookach), gdzie klient nie może wziąć jej fizycznie do ręki i pooglądać. Jeśli masz książkę o kwiatkach, a na okładce masz wnętrze mieszkania (kwiatki tam są ale w oddali i mało), to na pierwszy rzut oka ktoś pomyśli, że to książka o np. projektowaniu wnętrz.

7. Okładka musi przyciągać uwagę.
Trudno to zdefiniować. Proponuję żebyś wszedł na stronę księgarni i sam zwrócił uwagę na to, jakie okładki przyciągają Twoją uwagę. Potem zastanów się dlaczego? Przyjrzyj się kompozycji, kolorom, zdjęciom. A może okładka nie ma zdjęć? Polecam wejść do zagranicznej księgarni, np. Amazon, tam znajdziesz wiele więcej interesujących okładek.

8. Zadbaj o kompozycję.
Co to znaczy? To tak jakbyś np. układał bukiet z kwiatów. Załóżmy, że idziesz na łąkę, zbierasz kwiaty, i wstawisz do wazonu. Nie wrzucasz ich jak leci, ale komponujesz: kolorystycznie, według długości, przymierzasz jakie będą w środku, jakie na zewnątrz.

Tak samo musisz komponować okładkę. Najpierw przygotuj sobie teksty: tytuł, ewentualnie podtytuł, autora no i zdjęcie lub zdjęcia. Na razie zdjęć możesz mieć kilkanaście różnych. Da ci to możliwość dopasowania. Pobaw się nimi, poprzymierzaj różne, pokadruj, zwiększ, zmniejsz. Zobacz jak to wygląda najlepiej.
Uwaga na zwiększanie:
zdjęć nie powinno się powiększać powyżej 100% bo tracą na jakości, robią się rozpikselowane, niewyraźne.

Jeśli robisz okładkę która będzie użyta tylko do internetu, wtedy rozdzielczość zdjęcia powinna być 72 dpi. (do druku 300 dpi).

Rozdzielczość jest to temat na oddzielny artykuł, gdzie pokażę jak zmniejszać zdjęcia, zmieniać rozdzielczość i zwiększać bez straty na jakości.
Wracając do kompozycji, powinna być przejrzysta i łatwo czytelna. Stosuj dobre odstępy, zróżnicuj czcionki pomiędzy autorem i tytułem, dobierz kolor tak żeby był czytelny. I pamiętaj żeby elementy było równo rozmieszczone i nie ,,latały'' po stronie bez ładu i składu. Uważaj też bardzo na używanie skosów na stronie. Są to bardzo wyróżniające się elementy i trzeba używać ich bardzo ostrożnie.

9. Bardzo dokładnie dobierz fonty (czcionki).
Muszą być przede wszystkim czytelne. Jeśli ktoś będzie miał problemy z przeczytaniem, z pewnością go to nie zachęci do kupna. W tym wypadku również działa zasada: im prościej tym lepiej.

10. Kolory stosuj z umiarkowaniem.
Dobierz je dokładnie, spróbuj różnych kombinacji zanim się zdecydujesz. Nie stosuj np. czerwonego tytułu na niebieskim tle, bo tego nie da się przeczytać. Pamiętaj, że całość ma być przyjemna dla oka i czytelna.

11. Tym razem bardziej marketingowa:
Stwórz chwytliwy tytuł. Ludzie kupują książki bo mają dobry tytuł i ładną okładkę. Tytuł powinien być porywający, budzić zainteresowanie, zaciekawiać. Spełniać jakąś potrzebę klienta.


Po więcej informacji o tym programie oraz tworzeniu grafiki dla ebiznesu i stron www, zapraszam tutaj: http://www.ebiznesGrafika.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

10 komentarzy: