03 marca 2019

Co warto wiedzieć o e-mail marketingu?

Co warto wiedzieć o e-mail marketingu?


Autor: Mamezi


Kto z nas nie zaczyna i nie kończy dnia od sprawdzenia skrzynki mailowej? Twierdząca odpowiedź na to pytanie większości użytkowników internetu, sprawia że e-mail marketing wciąż jest jedną z najważniejszych dziedzin marketingu sieciowego. Dlaczego wciąż jest tak popularny i skuteczny? Zapraszamy do lektury naszego artykułu.


DLACZEGO E-MAIL MARKETING?


Choć od wysłania w sieci pierwszej wiadomości e-mail minęło już ponad czterdzieści lat (sic!) to skrzynki mailowe wciąż nie znalazły się na śmietniku historii obok innych, często równie błyskotliwych rozwiązań. Wszystko za sprawą ich oczywistej praktyczności i prostoty, które nie są w stanie zastąpić nawet wszędobylskie w ostatnim czasie sieci społecznościowe.

Praktycznie od początku swojego istnienia i rozwoju internetowego marketingu, e-mail stanowi jego fundamentalne narzędzie. Jak pokazuje raport AdEx, publikowany co roku przez IAB Polska i PwC, w ubiegłych latach niemal co szesnasta złotówka wydawana na marketing sieciowy, została przeznaczona właśnie na e-maile w ramach kampanii e-mail marketingowych. Liczba ta naprawdę robi wrażenie. Skąd tak duże zainteresowanie tym kanałem marketingu? Zacznijmy od garści definicji.


PRZY OBOPÓLNEJ ZGODZIE

Jak już wspomnieliśmy, e-mail marketing to jeden z rodzajów nowoczesnego marketingu. Zalicza się go do tak zwanego permission marketingu, którego istotą jest zgoda klienta na odbiór danego komunikatu marketingowego. (Najczęściej mamy z nim do czynienia w przypadku newsletterów) Jego główne narzędzie, jak wskazuje sama nazwa, stanowi poczta elektroniczna.

Na e-mail marketing składa się szereg działań, a wśród nich m.in:

  • tworzenie baz mailingowych i zarządzanie nimi.
  • projektowanie i tworzenie treści wiadomości elektronicznych.
  • wysyłanie wiadomości elektronicznych.
  • odbiór informacji zwrotnej.
  • projektowanie strategii komunikacyjnych w obrębie poczty elektronicznej.

Jeśli chodzi natomiast o wykorzystywane w celu przeprowadzenia tych działań narzędzia to w przypadku niemal wszystkich kampanii e-mail marketingowych będą to m.in dziennik elektroniczny, reklamy zawarte w wiadomościach elektronicznych, biuletyny, oraz newslettery.


AUTOMATYZACJA I STRATEGIA E-MAIL MARKETINGOWA


Kluczem do zrozumienia tej dziedziny marketingu jest pojęcie automatyzacji oraz strategii e-mail marketingowej. Co się za nimi kryje?

E-mail marketing automation to suma działań mających na celu automatyzację naszego maillingu. Możliwa jest dzięki śledzeniu działań użytkowników na stronie i odpowiednim reagowaniu na nie.
Choć obecna jest również w innych dziedzinach współczesnego marketingu, najczęściej wykorzystuje się ją właśnie w e-mail marketingu. To alternatywa dla „ręcznych” działań które pochłaniają zbyt wiele czasu. Z roku na rok powstaje coraz więcej technologicznych rozwiązań, jakie mają sprawić że e-mail marketing automation będzie jeszcze bardziej efektywny.

Z automatyzacją nierozerwalnie związane jest pojęcie strategii e-mail marketingowej. Niezbędny przy jej przygotowywaniu będzie audyt, czyli analiza aktualnego stanu twojego e-mail marketingu, a także szereg specjalistycznych analiz jakie pozwolą dobrać odpowiednie narzędzia w zależności od stawianych sobie, marketingowych celów.

Tylko dobrze zaplanowana strategia e-mail marketingowa może sprawić, że automatyzacja będzie naprawdę skuteczna.


JAK MIERZY SIĘ SKUTECZNOŚĆ E-MAIL MARKETINGU?


W przypadku e-mail marketingu, jak i innych jego dziedzin, jesteśmy w stanie ocenić wyniki wdrożonych przez nas kampanii oraz strategii e-mail marketingowych na podstawie dwóch współczynników:

OR (ang. open rate) - wskaźnik ten nazywany jest również otwieralnością. Informuje nas o tym jak duży procent użytkowników otworzył nasz e-mail z treścią marketingową. (Można przedstawić go jako - ilość otwartych otwartych wiadomości / ilość wysłanych wiadomości)

CTR (ang. click-through rate) - to z kolei klikalność naszej wiadomości. Wskaźnik ten pokazuje jaki procent naszych odbiorców, którzy otworzyli maila, kliknął w jego zawartość. Innymi słowy, informuje nas on o stopniu zaangażowania naszej grupy docelowej, a tym samym o atrakcyjności naszej kampanii. Wysoka wartość tego wskaźnika mówi nam, że podążamy w dobrym marketingowo kierunku.


GDZIE JESZCZE SIĘ GO WYKORZYSTUJE?


Oprócz oczywistego wykorzystana w internetowej sprzedaży, email marketing wykorzystywany jest również w takich dziedzinach, jak:

  • public relations.
  • stosunki inwestorskie.
  • marketingowe badania.
  • promocje konsumenckie.
  • programy lojalnościowe.

Niektóre z nich wiążą się z marketingiem, gdyż polegają na tworzeniu z klientem długotrwałych relacji, co jest właśnie jednym z celów email marketingu. Efektywny mailing to również sposób na kształtowanie pożądanego wizerunku firmy.


KORZYŚCI Z E-MAIL MARKETINGU


Niewątpliwą największą zaletą e-mail marketingu jest jego prostota, a także szybkość. Maile do klientów jesteśmy bowiem w stanie łatwo kreować za pomocą różnego rodzaju szablonów, dzięki czemu zawsze możemy być „na czasie”.

Na jego popularność wpływa też z pewnością możliwość monitorowania oraz analizowania reakcji klientów zapewniana przez dobrze przeprowadzoną e-mail marketing automation. Z jej pomocą możemy spersonalizować nasze marketingowe działania, a tym samym uczynić je jeszcze bardziej efektywnymi. Za e-mail marketingiem przemawia również jego stosunkowo nieduża cena, zdecydowanie mniejsza niż w przypadku tradycyjnej reklamy.

Wszystko to sprawia, że ta dziedzina marketingu internetowego pomimo upływu lat wciąż stanowi jeden z jego najważniejszych filarów i z całą pewnością będzie nim jeszcze przez długi czas..


Czytaj więcej: Strategia e-mail marketingowa

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

4 komentarze:

  1. Wydaje mi się, że przy okazji tego na prawdę ciekawego i wiele uczącego wpisu warto wspomnieć także o content marketingu i jego wykorzystaniu w reklamie. Może napiszesz o tym jakiś artykuł na bloga?

    OdpowiedzUsuń
  2. Podobno nie ma złej reklamy, jednak nie wiem czy to jest dobre stwierdzenie. Warto próbować na różnych frontach. Sprawdźcie sobie też na czym polega kampania RTB https://tojafacet.pl/jak-dzialaja-kampanie-rtb-i-dlaczego-warto-z-nich-korzystac/

    OdpowiedzUsuń
  3. Anonimowy21:20

    Bardzo ciekawie to zostało opisane.

    OdpowiedzUsuń
  4. Anonimowy19:17

    Niestety ja jeszcze nie miałem okazji używać tej formy marketingu, ale myślę, że na pewno jeszcze się z nim zapoznam. Ja jestem zdania, że warto również zapoznać się z wpisem https://push-ad.com/blog/jak-realizowac-cele-marketingowe-za-pomoca-narzedzi-marketing-automation/ aby wiedzieć jak realizować cele marketingowe.

    OdpowiedzUsuń